Gezonde voeding, wat is dat?
  • Zijn ‘verantwoorde’ tussendoorkoeken gezond?

    mariakaakje met appelKoekjes zijn doorgaans voor bij de koffie of thee. De zogeheten ‘tussendoorkoeken’ zijn meestal veel groter, en apart verpakt, zodat je ze makkelijk mee kunt nemen. Die koeken lijken soms heel gezond: ‘zonder toegevoegde suikers’, of ‘met fruit’, of ‘met yoghurt’, of met gezonde ingrediënten zoals spelt, quinoa of amandel. Hoe gezond is dat nou?

  • Waterdrinkers zijn we, geen melkmuilen

    waterdrinkenWater is de populairste drank van Nederland. Gewoon water uit de kraan, of soms uit een flesje. Water wint het van koffie, thee, bier én melk. Eén op de vier drankjes is water, dat daarmee net wat populairder is dan koffie. Zo leert onderzoek van koffie-concern Nestlé.

  • Volwaardige voeding

    Voor een goede gezondheid is het onder meer van belang dat voedsel volwaardig is. Dus voldoende calorieën, maar vooral ook voldoende voedingsstoffen: eiwitten, koolhydraten, vetten plus vitaminen, mineralen en vezels.

  • Voedselvergiftiging en voedselinfectie

    Wat we gewoonlijk 'voedselvergiftiging' noemen, kan twee soorten ellende betekenen: voedselinfectie of voedselvergiftiging.
    Wat het ook is, je kunt er goed ziek van zijn.

  • Voedselschijf, -piramide of -zandloper

    Eten volgens de Schijf van 5 is gezond, zegt het Voedingscentrum. Beter is de piramide, vinden sommige wetenschappers. Het beste is de Zandloper, meent de Belgische arts Kris Verburgh.

  • Vitamines en mineralen

    Vitamines zijn heel specifieke stofjes die we in kleine hoeveelheden nodig hebben voor een goede gezondheid. Een tekort aan vitamine leidt na verloop van tijd tot vermoeidheid en ziektes. Wat doen die vitamines eigenlijk?

  • Vitaminedrankjes niet altijd gezond

    Met vitamine verrijkte drankjes zijn tegenwoordig veel te koop. Is heel gezond. Maar er is een flinke kans dat je er te veel van binnenkrijgt, en dat kan schadelijk zijn, net als te veel anti-oxidanten. Aldus Amerikaans onderzoek. Bovendien worden vitaminedrankjes en -supplementen vooral gebruikt door mensen die dat het minst nodig hebben.

  • Verantwoord snoepen, kan dat?

    Bestaat er ook zoiets als 'verantwoorde snoep'? O jawel: fruit! In vele soorten. Maar ook verantwoorde snoep dat je even lekker uit een zakje kunt eten tijdens het autorijden of tv-kijken? Ja, dat bestaat ook. Suikervrije snoep, dat bovendien geen kleur- of smaakstoffen bevat.

  • Muesli, ontbijtgranen

    Muesli is een van de gezondste soorten ontbijt die er bestaan: granen, vruchten en noten met melk of yoghurt. Veel populairder is cruesli. Dat is krokanter dan muesli maar vooral ook zoeter. Veel zoeter meestal, en daarmee lang niet zo gezond.

  • Minder, minder, minder? Nee - wel ánders

    Minder suiker, minder vet en minder vlees eten. Die adviezen lees je veel. Maar zo blijft er niks over. Want alles wat we eten bestaat uit vet, eiwit (vlees) en koolhydraten (waaronder suiker). Maar het maakt wel uit welk soort vet, welk soort eiwit en welk soort koolhydraten we eten.

  • Met groente en fruit zie je er beter uit

    Groenten en fruit zijn vooral lekker. En vaak ook makkelijk. Bovendien heel gezond. Opnieuw toont wetenschappelijk onderzoek nu aan: je wordt er ook mooier van. Al binnen zes weken ziet je huid er beter uit. Wie zichzelf met zo'n mooiere teint terugziet, blíjft groente en fruit eten.

  • Melk, goed voor elk

    Melk is het eerste voedsel dat ieder mens krijgt - van de eigen moeder. Dat moet dus wel krachtvoer zijn. En dat is het ook - maar vooral voor babietjes. Volwassenen hebben meer aan zuivel in de vorm van karnemelk, yoghurt, kwark of kaas.

  • Meer info over kunstmatige zoetstoffen

    Op de nieuwe website zoetstoffen.nl is veel kennis te vinden over kunstmatige zoetstoffen. Alle informatie klopt – dat wil zeggen er staan geen onjuiste dingen. Dat houdt niet automatisch in dat de informatie ook volledig is. De site is opgezet door de branche-organisaties van producten van frisdrank en die van zoet gebak.

  • Lekker, goedkoop, veilig, gezond én duurzaam

    RIVM Wat ligt op ons bordOns eten is lekker, makkelijk en goedkoop én het is veilig, gezond en duurzaam. Helaas zijn die zes zaken niet altijd tegelijk waar. Maar we moeten wel proberen dat zoveel mogelijk waar te maken. Dit is de kern van de boodschap van de publicatie ‘Wat ligt er op ons bord?’ van het RIVM. Diverse media pikten hier vooral de suggestie uit dat het goed is als we minder vlees gaan eten.

  • Koffie is best gezond, mits gefilterd

    kopje koffieIs koffie nou goed of slecht voor  hart en bloedvaten? Dat hangt af van het soort koffie.
    • Gezond is filterkoffie, ook van koffie-pads.
    • Ongezond is ongefilterde koffie; dus bijvoorbeeld espresso uit versgemalen bonen, Turkse koffie of koffie uit een cafetière of een doordrukpot.

  • Kinderen eten meer fruit

    Tussen alle berichten over obesitas en voedselschandelen eindelijk eens goed nieuws: kinderen eten meer fruit. Vergeleken met vijf jaar geleden liefst 20% méér. Dit blijkt uit onderzoek van het RIVM, dat bedoeld is als onderdeel van de nieuwe Voedselconsumptiepeiling.

  • Groeien dankzij rijke voeding

    Ons lichaam heeft voedingsstoffen nodig. Voor energie, en om te groeien natuurlijk, maar ook om voortdurend ons lijf te vernieuwen. Vind je jezelf de beste voeding waard? Wie veel rommel in zijn body stopt, kan niet verwachten dat dat resulteert in een gezond lichaam.

  • Gezonder leven door goed te ontbijten

    Kinderen die niet goed ontbijten hebben later een veel grotere kans op een slechte gezondheid. Een Zweedse studie leert dat 27 jaar later de slechte ontbijters 68% meer kans hadden op het zogeheten metabool syndroom: obesitas en slechte bloedwaarden.

  • De dokter adviseert geen pillen, maar paprika

    puntpaprikaatjeGezond eten en de nodige beweging, kunnen helpen voorkomen dat ziektes als diabetes, obesitas, reuma en maag-darm-leveraandoeningen ontstaan. Dit inzicht is al lang bekend natuurlijk, maar er zijn gestaag meer artsen en gezondheidscentra die hier ook naar handelen. Zij schrijven geen pillen meer voor, maar geven advies waarmee de ‘patiënt’ echt gezond wordt én blijft.

  • Chocola versterkt het geheugen

    choco150Stofjes in chocola (flavonoïden) helpen tegen verzwakking van het geheugen bij oudere mensen. Dat leert onderzoek dat mede werd gefinancierd door chocolade-producent Mars. Maar in een Mars zitten die flavonoiden niet of nauwelijks. Wel in donkere chocola.

  • Baby lust heus wel groente

    babyhapjeBaby’s eerste ‘echte’ eten is vaak een fruithapje - dat smaakt meestal lekkerder (= zoeter) dan groente. Maar het is helemaal niet verkeerd als de ouders even volhouden en hun kleintje eerst alleen groentehapjes geven. Dat levert een peuter op die makkelijker groente eet. En daarmee is de eerste gezondheidswinst voor een heel leven alweer behaald.

  • 'Valt wel mee . . . '

    Gaan er nou echt veel mensen eerder dood door veel of vet eten? Of valt het allemaal wel mee?