• gezonde snack'Het smaakt zo lekker' of 'het kraakt zo lekker' of 'het ziet er zo lekker uit' zijn vaak redenen om te kiezen voor een snackje om nú de honger of lekkere trek te stillen. Je mond en maag maken die keuze. Terwijl het hoofd eigenlijk weet: je kunt beter kiezen voor een stukje fruit of een andere gezond snack. Hoe krijg je dit voor elkaar: van de gezonde keuze een gewoonte maken? 'Dat gaan we uitzoeken', zei onlangs de Wageningse professor Liesbeth Zandstra.

  • lactobaclllusProbiotica ('gezondheids-yoghurts') helpen vaak echt tegen de nadelige gevolgen van antibiotica. Dat blijkt uit een uitgebreide studie van TNO. Het effect is zodanig duidelijk, dat TNO een gids samenstelde waarin negen producten met naam en toenaam worden aanbevolen. Probiotica bestaan vooral uit diverse soorten melkzuurbacteriën.

  • Parool SeidellIs vet echt slecht voor je gezondheid? Of zijn suikers en andere koolhydraten de boosdoeners? Voedingsprofessor Jaap Seidell weet het ook niet precies, maar heeft wel één duidelijk advies: kies voor vers en onbewerkt en laat alle gekunstelde gemakstroep staan. Dat schrijft hij in zijn laatste wekelijkse column in Het Parool.

  • mariakaakje met appelKoekjes zijn doorgaans voor bij de koffie of thee. De zogeheten ‘tussendoorkoeken’ zijn meestal veel groter, en apart verpakt, zodat je ze makkelijk mee kunt nemen. Die koeken lijken soms heel gezond: ‘zonder toegevoegde suikers’, of ‘met fruit’, of ‘met yoghurt’, of met gezonde ingrediënten zoals spelt, quinoa of amandel. Hoe gezond is dat nou?

  • puntpaprikaatjeGezond eten en de nodige beweging, kunnen helpen voorkomen dat ziektes als diabetes, obesitas, reuma en maag-darm-leveraandoeningen ontstaan. Dit inzicht is al lang bekend natuurlijk, maar er zijn gestaag meer artsen en gezondheidscentra die hier ook naar handelen. Zij schrijven geen pillen meer voor, maar geven advies waarmee de ‘patiënt’ echt gezond wordt én blijft.

  • RIVM Wat ligt op ons bordOns eten is lekker, makkelijk en goedkoop én het is veilig, gezond en duurzaam. Helaas zijn die zes zaken niet altijd tegelijk waar. Maar we moeten wel proberen dat zoveel mogelijk waar te maken. Dit is de kern van de boodschap van de publicatie ‘Wat ligt er op ons bord?’ van het RIVM. Diverse media pikten hier vooral de suggestie uit dat het goed is als we minder vlees gaan eten.

  • Tussen alle berichten over obesitas en voedselschandelen eindelijk eens goed nieuws: kinderen eten meer fruit. Vergeleken met vijf jaar geleden liefst 20% méér. Dit blijkt uit onderzoek van het RIVM, dat bedoeld is als onderdeel van de nieuwe Voedselconsumptiepeiling.

  • kopje koffieIs koffie nou goed of slecht voor  hart en bloedvaten? Dat hangt af van het soort koffie.
    • Gezond is filterkoffie, ook van koffie-pads.
    • Ongezond is ongefilterde koffie; dus bijvoorbeeld espresso uit versgemalen bonen, Turkse koffie of koffie uit een cafetière of een doordrukpot.

  • Op de nieuwe website zoetstoffen.nl is veel kennis te vinden over kunstmatige zoetstoffen. Alle informatie klopt – dat wil zeggen er staan geen onjuiste dingen. Dat houdt niet automatisch in dat de informatie ook volledig is. De site is opgezet door de branche-organisaties van producten van frisdrank en die van zoet gebak.

  • babyhapjeBaby’s eerste ‘echte’ eten is vaak een fruithapje - dat smaakt meestal lekkerder (= zoeter) dan groente. Maar het is helemaal niet verkeerd als de ouders even volhouden en hun kleintje eerst alleen groentehapjes geven. Dat levert een peuter op die makkelijker groente eet. En daarmee is de eerste gezondheidswinst voor een heel leven alweer behaald.

  • Met vitamine verrijkte drankjes zijn tegenwoordig veel te koop. Is heel gezond. Maar er is een flinke kans dat je er te veel van binnenkrijgt, en dat kan schadelijk zijn, net als te veel anti-oxidanten. Aldus Amerikaans onderzoek. Bovendien worden vitaminedrankjes en -supplementen vooral gebruikt door mensen die dat het minst nodig hebben.

  • choco150Stofjes in chocola (flavonoïden) helpen tegen verzwakking van het geheugen bij oudere mensen. Dat leert onderzoek dat mede werd gefinancierd door chocolade-producent Mars. Maar in een Mars zitten die flavonoiden niet of nauwelijks. Wel in donkere chocola.

  • Minder suiker, minder vet en minder vlees eten. Die adviezen lees je veel. Maar zo blijft er niks over. Want alles wat we eten bestaat uit vet, eiwit (vlees) en koolhydraten (waaronder suiker). Maar het maakt wel uit welk soort vet, welk soort eiwit en welk soort koolhydraten we eten.

  • waterdrinkenWater is de populairste drank van Nederland. Gewoon water uit de kraan, of soms uit een flesje. Water wint het van koffie, thee, bier én melk. Eén op de vier drankjes is water, dat daarmee net wat populairder is dan koffie. Zo leert onderzoek van koffie-concern Nestlé.

  • Kinderen die niet goed ontbijten hebben later een veel grotere kans op een slechte gezondheid. Een Zweedse studie leert dat 27 jaar later de slechte ontbijters 68% meer kans hadden op het zogeheten metabool syndroom: obesitas en slechte bloedwaarden.

  • Groenten en fruit zijn vooral lekker. En vaak ook makkelijk. Bovendien heel gezond. Opnieuw toont wetenschappelijk onderzoek nu aan: je wordt er ook mooier van. Al binnen zes weken ziet je huid er beter uit. Wie zichzelf met zo'n mooiere teint terugziet, blíjft groente en fruit eten.

  • Eten volgens de Schijf van 5 is gezond, zegt het Voedingscentrum. Beter is de piramide, vinden sommige wetenschappers. Het beste is de Zandloper, meent de Belgische arts Kris Verburgh.

  • Melk is het eerste voedsel dat ieder mens krijgt - van de eigen moeder. Dat moet dus wel krachtvoer zijn. En dat is het ook - maar vooral voor babietjes. Volwassenen hebben meer aan zuivel in de vorm van karnemelk, yoghurt, kwark of kaas.

  • Muesli is een van de gezondste soorten ontbijt die er bestaan: granen, vruchten en noten met melk of yoghurt. Veel populairder is cruesli. Dat is krokanter dan muesli maar vooral ook zoeter. Veel zoeter meestal, en daarmee lang niet zo gezond.

  • Bestaat er ook zoiets als 'verantwoorde snoep'? O jawel: fruit! In vele soorten. Maar ook verantwoorde snoep dat je even lekker uit een zakje kunt eten tijdens het autorijden of tv-kijken? Ja, dat bestaat ook. Suikervrije snoep, dat bovendien geen kleur- of smaakstoffen bevat.

  • Voor een goede gezondheid is het onder meer van belang dat voedsel volwaardig is. Dus voldoende calorieën, maar vooral ook voldoende voedingsstoffen: eiwitten, koolhydraten, vetten plus vitaminen, mineralen en vezels.

  • Vitamines zijn heel specifieke stofjes die we in kleine hoeveelheden nodig hebben voor een goede gezondheid. Een tekort aan vitamine leidt na verloop van tijd tot vermoeidheid en ziektes. Wat doen die vitamines eigenlijk?

  • Wat we gewoonlijk 'voedselvergiftiging' noemen, kan twee soorten ellende betekenen: voedselinfectie of voedselvergiftiging.
    Wat het ook is, je kunt er goed ziek van zijn.

  • Ons lichaam heeft voedingsstoffen nodig. Voor energie, en om te groeien natuurlijk, maar ook om voortdurend ons lijf te vernieuwen. Vind je jezelf de beste voeding waard? Wie veel rommel in zijn body stopt, kan niet verwachten dat dat resulteert in een gezond lichaam.

  • Gaan er nou echt veel mensen eerder dood door veel of vet eten? Of valt het allemaal wel mee?