• Voor het slapen gaan nog een kopje thee drinken kan de nachtrust ten goede komen. Maar neem dan geen zwarte (of ‘gewone’) thee; daar zit cafeïne in en kan je dus juist wakker houden. In groene thee zit weinig cafeïne en in kruidenthee helemaal niets.

    De oppepper van zwarte thee valt overigens wel mee. In één kopje (van 125 ml) zit circa 40 milligram cafeïne. En volgens de jongste inzichten zorgt 100 mg voor ‘vertraagd inslapen’. Sommige personen hebben er helemaal geen last van. Sterker nog: er zijn altijd mensen voor wie een kop koffie werkt als slaapmiddel.

    De jonste wetenschappelijk inzichten over de werking van cafeïne zijn verwerkt in richtlijnen van de EFSA, het Europese instituut voor voedselveiligheid. Deze voorlopige richtlijnen staan nog ter discussie onder wetenschappers.
    De inzichten zijn gebaseerd op uitgebreid onderzoek.

  • Met vitamine verrijkte drankjes zijn tegenwoordig veel te koop. Is heel gezond. Maar er is een flinke kans dat je er te veel van binnenkrijgt, en dat kan schadelijk zijn, net als te veel anti-oxidanten. Aldus Amerikaans onderzoek. Bovendien worden vitaminedrankjes en -supplementen vooral gebruikt door mensen die dat het minst nodig hebben.

  • koffie-boonVijf koppen koffie per dag kunnen helemaal geen kwaad. Dat concludeert de EFSA, het Europese instituut voor voedselveiligheid op basis van onderzoek. De ‘werkzame stof’ van koffie, cafeïne, kun je overigens binnenkrijgen met koffie, thee en energiedrank. Een blikje energiedrank bevat ongeveer net zo veel cafeïne als een kop koffie.

  • verantwoorde sapWie graag zijn dorst lest met gezonde sapjes én een schoon geweten kan het beste kiezen voor appel- of perensap uit eigen land. Die sappen zijn gezond, schaden het milieu maar weinig en doen arbeiders niet te kort. Dat leert een onderzoek door Questionmark.

  • Als je in de supermarkt voor het theeschap gaat staan heb je nogal wat keus. En tegenwoordig zijn er zelfs speciale winkels met zoveel soorten thee, dat het je bijna zou duizelen. Maar weet je eigenlijk het verschil tussen al die verschillende soorten?
    thee, groene thee, zwarte thee, witte thee, kruidenthee, ijsthee, theezakje, losse thee.

  • frisdrankcommittmentVia frisdrankautomaten op middelbare scholen worden vanaf eind 2018 geen suikerhoudende drankjes meer verkocht. De light-varianten en waters met smaakjes blijven wel in de automaten beschikbaar. Dit heeft de branchevereniging van frisdrankfabrikanten besloten, nadat er veel kritiek kwam op de verkoop van de ongezonde dranken.

  • Van veel melk drinken ga je eerder dood, concludeert een uitgebreide Zweedse studie. Een-Vandaag toonde het op tv. Hoe zit dat nou? Miss Natural, arts en melkliefhebber, zette het begin 2013 al keurig uiteen. Ze vergeet erbij te vertellen dat karnemelk (zónder melksuiker, en mét melkzuurbacteriën) hartstikke gezond is.

  • Koffie is absoluut niet noodzakelijk. Toch is die drank niet weg te denken uit het dagelijkse leven. De kracht van koffie zit in twee heel verschillende dingen: de kick (door cafeïne) en de leut (de gezelligheid).

  • kopje koffieIs koffie nou goed of slecht voor  hart en bloedvaten? Dat hangt af van het soort koffie.
    • Gezond is filterkoffie, ook van koffie-pads.
    • Ongezond is ongefilterde koffie; dus bijvoorbeeld espresso uit versgemalen bonen, Turkse koffie of koffie uit een cafetière of een doordrukpot.

  • Hoe zit het nou met melk? Is dat nou gezond of niet?
    Voor kinderen is melk best gezond - er zitten veel opbouwende stoffen in. Volgens de natuur is melk ook bedoeld voor (heel jonge) kinderen. Maar vooral in volle melk zit ook (dierlijk) vet, en dat is niet erg gezond.

  • Miljarden mensen zijn mild verslaafd aan koffie. Zou er opeens geen koffie meer zijn, dan gaat het leven wel door, maar wereldwijd zou het chagrijn toeslaan – dagen en wekenlang. Er gaat daarom veel geld om in de koffiehandel.