Zuivelindustrie tegen ‘stoplicht-label’

stoplicht systeemDe Europese zuivelindustrie verzet zich tegen invoering van een ‘stoplicht-label’ op voedingsmiddelen. Want zo’n label geeft niet aan dat er ook heel goede stoffen in een product kunnen zitten, aldus de zuivelsector. Met een stoplichtlabel kan een consument in één oogopslag zien hoe (on)gezond een product is: geel betekent: niet te veel van eten, en rood betekent: liever niet eten.

Lees meer...

Proefje met stoplichtsysteem bij super Plus

stoplicht plusSupermarkt Plus komt vanaf juni met een soort ‘stoplichtsysteem’-label bij frisdranken. Dat wordt niet met de veel bepleite kleurencode rood-geel-groen, maar met blauw-geel-oranje. Een kleur geeft hoe veel caloriën de drank bevat: weinig (< 10 kcal per glas; blauw), gemiddeld of veel (>67,5 kcal; oranje).

Vinkjes overleven het Grote Vinkjedebat

vink stoplichtDe vinkjes – die blauwe met een groene rand en die blauwe met een blauwe rand – zorgen voor veel verwarring. Daarover was vrijwel iedereen het eens tijdens het Grote Vinkjedebat, 21 april in Leiden. De directeur van het Voedingscentrum gaf slechts een 3 voor duidelijkheid. En toch werd niet onomwonden geconcludeerd dat die vinkjes beter kunnen verdwijnen.

Lees meer...

Inzicht in duurzaamheid van groenten en fruit

Zijn groenten en fruit in de winkel wel gifvrij, verbouwd zonder kinderarbeid en zonder milieuschade? Antwoord op die vraag kan vanaf nu komen met de gratis app Questionmark. Vanaf 30 april zijn 3300 groenten- en fruitproducten toegevoegd aan die app. Het gaat om verse, bewerkte, diepvries- en blikgroenten.

Lees meer...

Kinderen al jong ‘verpest’

Kinderen van 3 - 5 jaar kennen vaak al meer merknamen van relatief ongezond voedsel dan merken van gezond eten. Dit herkennen van merken werkt door in hun voorkeur voor bepaalde voeding. De ‘foute’ merken leren zij kennen door reclame op tv, maar vooral door de aankopen van hun ouders.

Lees meer...

Liever stoplicht dan vinkje

Het stoplichtsysteem (rode, gele of groene stip) werkt duidelijker dan het groene of blauwe Voedselvinkje. Dat concluderen Wageningse wetenschappers na een uitgebreide vergelijkende test. Een minpunt van het vinkje is dat het niet opvalt als een product dat keurmerk niet waard is.

Lees meer...

Merken en keurmerken

Een merkproduct wordt geacht goed te zijn, tenminste als het om een goed merk (een A-merk) gaat. In de praktijk zijn zogeheten B-merken of huismerken van een supermarkt net zo goed – maar bijna altijd wel goedkoper.

Lees meer...

Belangenbehartiging

Supermarkten presenteren zich soms als gastheren. U bent van harte welkom. En onthoud vooral goed: dáár is de kassa.
Heeft een individuele consument hier nog iets te zeggen?

Lees meer...

Pagina 1 van 2