• Vitamines en mineralen

    Vitamines zijn heel specifieke stofjes die we in kleine hoeveelheden nodig hebben voor een goede gezondheid. Een tekort aan vitamine leidt na verloop van tijd tot vermoeidheid en ziektes. Wat doen die vitamines eigenlijk?

  • Vers dankzij veel techniek

    Een voedingsproduct is 'vers' als het lijkt alsof het een dag eerder is geoogst, geslacht, gemolken, geplukt of gevangen. Dat 'lijkt alsof' is belangrijk, want vaak is dat helemaal niet echt het geval.

  • Vergeten groenten

    'Wat zal ik nu weer eens klaarmaken', verzucht menig moeder of vader, vooral als de kinderen (lang) niet alles lusten. Probeer eens één van de 'vergeten groenten'. Garantie op succes is er niet, maar de verrassing is het proberen waard.

  • Van groente krijg je nooit genoeg

    Groenten zijn meestal groen, en voor veel kinderen is dat het signaal om te denken: 'vies'. Dat is jammer, en lastig. Want in groenten zitten veel vitaminen en andere nuttige stoffen. Sterker nog: zonder groente kun je nauwelijks gezond eten.

  • Rode, groene en andere kool

    Kool, in allerlei soorten, is behoorlijk gezond. En lekker klaar te maken. Ook voor het milieu zijn koolsoorten gezond: ze vergen relatief weinig gif, geen verwarmde kassen, en sommige zijn goed tot ver in de winter te bewaren.

  • Planten de basis

    Zonder planten geen voedsel. Vlees kan ook alleen omdat dieren planten eten. Planten groeien 'vanzelf', uit zonlicht, water en voedingsstoffen in de grond. Dat levert ons een grote rijkdom op: aardappelen, groenten, fruit, granen, olie, bieten en knollen, erwten en bonen. En bloemen en frisse lucht.

  • Groenten uit eigen tuin

    Groente en fruit uit eigen moestuin zijn het allerlekkerst. Want je weet zeker dat ze met liefde zijn geteeld. En je weet ook zeker dat er geen gif op zit als het er zelf niet op gespoten hebt.

  • Groentefeest

    Dat groente eten een feest kan zijn bewijst onder meer de Franse topkok Alain Passard. Hij gooide enkele jaren geleden zijn 3-sterrenrestaurant radicaal om: vlees eruit. Al zegt hij zelf: 'Ik ben niet gestopt met vlees, maar begonnen met groente.' Wie het wil proeven moet er wel voor naar Parijs toe. Of kijk op de site van zijn restaurant l'Arpège.

  • Geen octrooi meer op plantenrassen

    Nieuwe groenterassen, verkregen via klassieke veredeling, kunnen niet meer worden ‘beveiligd’ met een octrooi. Bescherming via het traditionele kwekersrecht is wel mogelijk. Aldus heeft het Europees Octrooi Bureau bepaald. Dit is gunstig voor de ontwikkeling van nieuwe groenterassen, omdat een octrooi op een ras betekent dat het verboden is om daar verder mee te kweken, tenzij er een fiks bedrag wordt betaald.

  • De dokter adviseert geen pillen, maar paprika

    puntpaprikaatjeGezond eten en de nodige beweging, kunnen helpen voorkomen dat ziektes als diabetes, obesitas, reuma en maag-darm-leveraandoeningen ontstaan. Dit inzicht is al lang bekend natuurlijk, maar er zijn gestaag meer artsen en gezondheidscentra die hier ook naar handelen. Zij schrijven geen pillen meer voor, maar geven advies waarmee de ‘patiënt’ echt gezond wordt én blijft.

  • Calorieën in fruit

    Fruit eten is gezond, punt uit. Maar er zitten wel caloriën in, suikers vooral. Dat verschilt nogal per soort fruit. Verreweg het ‘vetste’ fruit is avocado. Per portie zit daar 170 kcal in. Het minst calorierijk is citroen (brr), gevolgd door passievrucht, abrikozen en lychees met elk 20 kcal per portie. Twee keer een top-10 met veel en weinig calorieën in fruit vind je bij Gezondheidsnet.

  • Boer-en-markt

    In enkele tientallen steden en dorpen verkopen boeren direct aan consumenten hun voedingswaren, meestal puur biologisch. Gewoonlijk zijn die markten er elke week, soms vaker, soms minder vaak.
    Een actueel overzicht van alle boerenmarkten vind je bij puuruiteten.