'Sterk bewerkt' en toch 'puur natuur'

cacaovruchtSterk bewerkt voedsel staat in toenemende mate in de kwaad daglicht. Daarentegen wint 'puur natuur' aan populariteit. Curieus genoeg weet chocoladefabrikant Nestlé nu deze beide tegenpolen  te combineren. Najaar 2019 brengt het chocola op de markt waar uitsluitend ingrediënten inzitten uit de cacaovrucht, dus zonder toegevoegde suikers of vetten. Maar om dit voor elkaar te krijgen is er wel een sterke bewerking nodig.

Lees meer...

Eigen logo van Coca Cola als schaamlap

eigen cocacola logoCoca Cola heeft een eigen voedselkeuzelogo ontwikkeld om zijn frisdrank als relatief gezond te kunnen presenteren. Staatssecretaris Blokhuis laat weten hier erg ongelukkig over te zijn en vindt dat Coca Cola hiermee ingaat tegen afspraken die gemaakt zijn. Blokhuis reageerde hiermee op een oproep van voedselwaakhond Foodwatch, dat zich voortdurend fel keert tegen misleidende of verwarrende informatie aan consumenten.

Lees meer...

Minder suiker bij de worteltjes

suikerwortelsSuiker bij de worteltjes? Wie doet dat nou? Wel, de fabrikant van groenten in potjes en blik. Gewoon, omdat de doperwtjes, wortelen en capucijners dan wat zoeter smaken. Maar onder druk van consumenten en overheid stoppen ze met dat toevoegen van suiker. Misschien al dit jaar, maar zeker volgend jaar.

Lees meer...

Iets minder zout in het eten

zoutvaatjeHeel langzaam komt er minder zout in sommige producten van voedselfabrikanten. Vergeleken met 2011 zit er nu 21% minder zout in brood, 11% minder in kaas, 30% minder in chips en liefst 54% minder in groenteconserven, melden de fabrikanten. Gezondheidsorganisatie vinden dat dit niet snel genoeg gaat.

Lees meer...

Tegen misleiding van consumenten

In de ‘romige bospaddestoelensoep met cantharellen’ van Albert Heijn zit 0,1 % cantharel. Dat is ‘pure misleiding’ vindt voedselwaakhond Foodwatch. Die is daarom een petitie begonnen als protest. Foodwatch wil een 15-puntenplan voorleggen aan minister Edith Schippers van volksgezondheid.

Lees meer...

Etiketten digitaal nog niet op orde

Etiketten van alle voedingsmiddelen moeten vanaf 13 december 2014 ook digitaal beschikbaar zijn. Zodat consumenten ook bij kopen via internet vooraf het etiket kunnen checken. Maar die digitalisering is nog lang niet op orde, zegt GS1, de organisatie die alle informatie voor etikettering verzamelt.

Lees meer...

Minder zoet, zout en vet: hoe gaat dat?

Snacks en tussendoortjes, maar ook andere etenswaren zijn vaak te zout, te vet of bevatten erg veel suiker. De voedingsindustrie is al vaak opgeroepen daar wat aan te doen. Begin 2014 sloot ze met de overheid een ‘Akkoord Verbetering Productsamenstelling’. Hoe dat akkoord zich ontwikkelt, is te volgen op een eigen website.

Lees meer...

Smartphone als super-etiket

In de Zeeuwse supermarkt Agrimarkt kun je binnenkort (bijna) alles te weten komen over een product. Scan met je phone een code, en alle info over dat product verschijnt. Bovendien is via een 'app' direct contact mogelijk met de producent.

Lees meer...