Hou je gewicht in balans.
  • Weg met overgewicht

    Sommige mensen zijn zwaarder gebouwd dan andere. Maar echt overgewicht, en zeker obesitas, doet ieder te zwaar persoon zichzelf aan. Ieder pondje gaat door het mondje - daar valt niets op af te dingen.
    Maar die personen doen dat niet alléén.

  • Suikertax nu ook in Engeland

    Ook in Groot-Brittannië komt er een belasting op suikerhoudende frisdranken. Het geld wordt gebruikt voor de financiering van gezondheidsprogramma’s die zijn gericht op schoolkinderen. Doel is vooral om zwaarlijvigheid tegen te gaan.

  • Maak je niet dik

    Het is niet erg als iemand dik is. Beetje lastig nu en dan, maar niet direct erg. Té dik is wel erg. En wat verontrustend is, is de trend dat steeds méér mensen overgewicht hebben. Dan doen we als samenleving iets niet goed.

  • Gezond gewicht meten met BVI ipv BMI

    BVI berekenenEen gezond gewicht wordt gewoonlijk uitgedrukt in BMI. BMI = body mass index, ook wel Quetelet index genoemd. De berekening gaat als volgt: je gewicht (in kg) gedeeld door het kwadraat van je lengte (in m); als de uitkomst daarvan rond de 23 is, zit je perfect.

  • Een slimme meid maakt zich niet dik

    Hoe hoger de opleiding, hoe minder snel mensen overgewicht krijgen. Dit inzicht bestaat al langer, maar krijgt ondersteuning door recent onderzoek. De conclusie kan ook negatiever worden verwoord: obesitas treft vooral armere mensen.

  • Dieet

    Onder normale omstandigheden blijft een normaal mens gezond en normaal op gewicht met normaal eten. Maar wat is normaal? Helaas zijn er veel mensen met een ziekte, of een gebrek, of die om andere reden afwijkend zijn van de norm. Voor zulke mensen zijn er talloze speciale diëten.

  • Calorieën en Joules

    Een calorie is een eenheid van energie. Formeel is 1 calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water 1 graad op te warmen. Dus 1 kcal (kilocalorie) is nodig om een liter water één graad te verwarmen.

  • Alle diëten werken

    Welk dieet is nou het beste, als je wilt afvallen? Maakt niet zo veel uit, alle diëten werken, vindt voedingsprofessor Jaap Seidell. Op één voorwaarde: dat je dat dieet je leven lang volhoudt. Hij legde het gisteren nog eens uit in Tros Radar.

  • 'Valt wel mee . . . '

    Gaan er nou echt veel mensen eerder dood door veel of vet eten? Of valt het allemaal wel mee?

  • 'Tja, het zijn m'n hormonen'

    De ene persoon wordt sneller dik dan de andere. Ook als ze hetzelfde eten, en hetzelfde bewegen. Een hormonale afwijking kan de oorzaak zijn. Maar zo'n 'ziekte' kan ook het gevolg zijn van verkeerd eetgedrag: te veel geraffineerde zoetigheid eten.

  • 'Nee, ik eet niet te veel . . .'

    Eén op de tien Nederlanders geeft toe te veel te eten. Nog eens 16% vindt dat hij of zij 'veel' eet. Dat blijkt uit de jongste Foodmonitor. Dit zelfinzicht spoort niet goed met het gegeven dat 41% van de bevolking te zwaar of veel te zwaar is.

  • 'Eet meer, weeg minder'

    'Eet meer om minder te wegen', is een advies van de Amerikaanse voedingsprofessor Adam Drewnowski. Met 'meer' doelt hij op nutriëntrijke voeding, ofwel eten met een hoge voedingswaarde. Dat is voedsel met veel nuttige stoffen, maar met weinig calorieën.