Gemaksvoeding kan ook best gezond zijn.
  • Hoe maak je van 'gezonde keuze' een gewoonte?

    gezonde snack'Het smaakt zo lekker' of 'het kraakt zo lekker' of 'het ziet er zo lekker uit' zijn vaak redenen om te kiezen voor een snackje om nú de honger of lekkere trek te stillen. Je mond en maag maken die keuze. Terwijl het hoofd eigenlijk weet: je kunt beter kiezen voor een stukje fruit of een andere gezond snack. Hoe krijg je dit voor elkaar: van de gezonde keuze een gewoonte maken? 'Dat gaan we uitzoeken', zei onlangs de Wageningse professor Liesbeth Zandstra.

  • Gezond eten vergt ‘voedselvaardigheid’

    voedselvaardigVeel mensen wéten wel ongeveer wat gezond eten is, maar daar naar handelen is niet altijd makkelijk. Het vergt ‘voedselvaardigheid’ om steeds de gezonde keuze te maken: in de winkel, op straat, in de keuken en in kantines. Die vaardigheid moeten we verbeteren, zei Gerda Feunekes, directeur van het Voedingscentrum op het symposium ‘Staat van de voeding’.

  • Jaarlijks 18 kilo friet per persoon

    friturenElke Nederlander eet jaarlijks gemiddeld 18 kilo friet. Althans: diepvries-aardappelen, dus ook schijfjes, ‘ruitjes’, rösti en dergelijke. Bij elkaar ruim 300 miljoen kilo. Nog eens ruim driemaal zo veel diepvriespiepers exporteerde Nederland. Aldus meldt het CBS.

  • Soep: makkelijk, lekker, gezond

    Soep is relatief makkelijk en snel te maken. Je kunt het helemaal zelf doen, of hulpjes gebruiken zoals zakjes, blokjes of potjes. Zit er veel - liefst verse - groente in verwerkt, dan is soep al snel gezond.

  • Hoe vers is diepvries?

    Diepgevroren vis kan al wel weken of zelf maanden oud zijn voordat het wordt gegeten. En diepvries spinazie kan wel meer dan een half jaar eerder zijn geplukt. Toch zijn die producten bijna net zo goed als vers.

  • Keurmerken - waar staan ze voor?

    Een echt handig overzicht van alle keurmerken is lastig te maken. Want je vergelijkt dan al gauw appels met peren, of met kokosnoten, of met balpennen.
    We geven toch een kort overzicht, met speciale aandacht voor het Voedingsvinkje en het 'stoplicht'.

  • Afhaal-chinees, -pizza

    Supermakkelijk: je gaat naar 'de chinees' en haalt een portie eten. Of een pizza, of een samengestelde maaltijd bij de traiteur. Gezond of ongezond? Gewoonlijk is dit eten niet slecht, maar wel vaak te zout, soms behoorlijk vet, en meestal zit er maar weinig groente bij. Dus: niet te vaak doen.

  • Varkensvlees

    Varkensvlees is populair om twee redenen: het is goedkoop, en het is makkelijk klaar te maken. Bovendien is het gevarieerd: gewone varkenslappen, 'haas' (biefstuk), karbonade, spare-ribs, spek en ham.

  • Kant en klaar kopen

    't Is zo handig, als je even geen tijd hebt (of geen zin): een kant en klare maaltijd afhalen bij de traiteur, de chinees, een pizzeria. Of nóg simpelere: een 'complete maaltijd'  uit de supermarkt de magnetron inschuiven.

  • Fruit: godenspijs

    Fruit is vorstelijk eten, bijna goddelijk. Op oude prenten staan koningen en goden vaak afgebeeld waarbij zij fruit eten of krijgen aangeboden. Reden van deze goddelijke status is dat prachtig vers fruit vroeger schaars was, terwijl men wel wist hoe gezond en lekker het was.
  • Pasta

    'Pasta' is de verzamelterm voor Italiaanse deegwaren: macaroni, spagetti, tagliatelle en al die andere soorten. Meestal gemaakt van tarwemeel. Een voorraadje droge pasta in huis is handig: lang houdbaar zonder koeling. Bovendien snel en makkelijk klaar te maken.

  • Koek en snoep

    Zoete voeding heeft een sterke aantrekkingskracht op jonge en oude mensen. 't Is lekker en makkelijk. Maar we weten ook dat je er niet te veel van moet eten; je wordt er dik van vadsig van.

  • Chips, frites, snacks

    Een frietje en chips happen zo heerlijk weg. Frietjes buitenshuis, chips op de bank of zo. Alle twee nogal vet, meestal behoorlijk zout, en zonder vitaminen of andere nuttige stoffen. Ongezond? Ach, eet er vooral niet te veel van.