Vet-arm of koolhydraat-arm? Kies voor kwaliteit

volkorenbroodMensen die 'gezonder willen gaan eten' kiezen er vaak voor om te minderen met vet, of juist met koolhydraten (meelproducten en suikers). Welke keuze is beter? Onderzoek leert dat dat vrijwel niks uitmaakt. Wat wél scheelt, is: kiezen voor vetten of koolhydraten van hoge kwaliteit. Dus: onverzadigde plantaardige vetten en volkoren graanproducten, of groenten en fruit.

Belgisch voedingsadvies: vooral volkoren

logo hoge gezondheidsraadKies voor volkoren, en stop dus met witbrood, witte rijst en witte pasta. Dat is punt 1 in het nieuwste advies van de Belgische Hoge Gezondheidsraad. De aanbeveling om minder rood vlees te eten staat niet in de top-5, 'omdat dat al zo normaal is'. Nadrukkelijk wordt aanbevolen om meer groenten en fruit te eten, meer peulvruchten en noten of zaden en het gebruik van zout en suikerhoudende dranken juist te verminderen.

'Voedingswetenschap moet vrijelijk kunnen onderzoeken'

Voedingswetenschappers moeten vooral goed, diepgravend onderzoek doen naar de effecten van voeding, en daarover helderheid scheppen. Zij moeten zich daarbij niet laten sturen door wensen van beleidsmakers of voorlichters om vooral te zoeken daar iets specifieks. Dat zei Martijn Katan, hoogleraar voedingsleer op 31 januari tijdens de publiekslezing 2018 voor de Nederlandse Academie van Voedingswetenschappen.

Voedsel in 2016: minder & beter

groene smoothieVoeding met minder toevoegingen, vrij van gluten of andere dingen, zonder vlees - deze trend van afgelopen jaar zal zich in 2016 versterkt voortzetten. Zo verwacht onderzoeksbureau Innova Market Insights, aldus meldt VMT. Consumenten willen ’terug naar de basis’ en kiezen vaker voor biologisch en oude vertrouwde verwerkingstechnieken.

Bruin vet in een gezond lijf

Bruin vet hebben we allemaal in ons lichaam. Het is anders dan het gewone (witte) vet dat vaak een overtollige balast is en ons dik of papperig kan maken. Het pondje bruin vet is gezond; het is een resevevoorraadje energie dat snel kan worden aangesproken om, indien nodig, de vitale organen in het lichaam warm te houden.

‘Westers’ voedingspatroon is ‘kankerdieet’

Een ‘westers’ voedingspatroon (rood vlees, gefrituurde dingen, weinig vezels) verhoogt het risico op dikkedarmkanker. En dat kan razendsnel! Al binnen twee weken kan de dikke darm zodanig van streek raken dat het kankerrisico toeneemt, zo leert een wetenschappelijk uitgevoerde test. Het risico neemt even snel af na twee weken vezelrijke voeding.

’Stille spijker’ ongezonder dan ‘dolle dikke’

Een slank persoon die de hele dag maar zit en weinig sport, is ongezonder bezig dan iemand met flink overgewicht die behoorlijk wat loopt of sport. Dit inzicht bestaat al langer, maar is nu bevestigd door zeer uitgebreid onderzoek (de EPIC-study) in tien Europese landen door de Universiteit van Cambridge.

Chocola versterkt het geheugen

choco150Stofjes in chocola (flavonoïden) helpen tegen verzwakking van het geheugen bij oudere mensen. Dat leert onderzoek dat mede werd gefinancierd door chocolade-producent Mars. Maar in een Mars zitten die flavonoiden niet of nauwelijks. Wel in donkere chocola.