Bruin vet in een gezond lijf

Bruin vet hebben we allemaal in ons lichaam. Het is anders dan het gewone (witte) vet dat vaak een overtollige balast is en ons dik of papperig kan maken. Het pondje bruin vet is gezond; het is een resevevoorraadje energie dat snel kan worden aangesproken om, indien nodig, de vitale organen in het lichaam warm te houden.

Nog lang niet alles is duidelijk rond de functies van bruin vet. Maar het is echt ánders dan het ‘gewone’ witte vet. Bruin vet lijkt een actieve rol te spelen en kan invloed uitoefenen op diverse lichaamsfuncties. Dat zou te maken kunnen hebben met stoffen, bijvoorbeeld enzymen, die in dat bruine vet zijn opgelost.

Gezonde levensstijl

Gezonde mensen hebben meer bruin vet dan minder gezonde, en slanke mensen ook. Dat is enerzijds een gevolg van een gezondere levensstijl (bewegen, gezond voedingspatroon, niet roken, weinig alcohol), maar anderzijds draagt bruin vet ook weer bij aan een gezond functionerend lichaam.

Brandstof voor warmte

De biologische functie van bruin vet is: bescherming tegen kou. Bruin vet is een brandstof die vrij snel kan worden omgezet in warmte. Babies hebben het daarom bij hun geboorte. En slanke mensen hebben het meestal ook nog, omdat zij bevattelijk zijn voor kou. Vrij dikke mensen hebben vaak geen bruin vet meer - zij hebben al een isolerende laag (ongezond en wit) vet.

Zelf in de hand

Wel of geen bruin vet meer in je lijf is geen kwestie van toeval of geluk. Je hebt het grotendeels zelf in de hand. Voor zover bekend is er geen bepaalde voeding die de vorming van bruin vet stimuleert. De beste methode is: actief zijn en gezond eten. Dan ontstaat bruin vet vanzelf. Het zit vooral rond de organen, en veel meer dan een pond zal het niet gauw zijn.

Bruin vet stimuleren

Er zijn enkele manieren om de productie van bruin vet in het lichaam te stimuleren.
Temperatuur. De verwarming altijd een graadje lager zetten, of beter gezegd: het vaak een béétje koud hebben. Het helpt zeker om het af en toe flink koud te hebben. Dus in de sauna minstens een minuut écht in het ijswater gaan, of veel simpeler: tijdens het douchen thuis even echt onder de koude douche - daarna warm afdouchen mag best. De spartaanse methode van de ‘ice-man’, door met je blote bast door de kou en de sneeuw wandelen, lijkt ook echt positief uit te pakken. Kort samengevat: het lichaam qua temperatuur af en toe een opdonder geven.
Volgens onderzoekers aan de Universiteit van Maastricht komt deze aanpak erop neer het stimuleren van het sympathische zenuwstelsel (de ‘vecht of vlucht houding’).

Licht. Slapen in de kamer die echt donker is, zorgt voor een beter dag-nacht ritme, en ook dat draagt bij aan de vorming van bruin vet. Mensen die veelvuldig in ploegendienst werken, zijn hier in het nadeel: zij kunnen geen strak dag-nacht ritme opbouwen.

Vecht- of vluchthouding

Onlangs bleek dat galzuur de vorming van bruin vet stimuleert. Een professor van de Universiteit Maastricht trok hieruit de conclusie dat het dus misschien goed is om te werken aan een pil met galzuur. Wij van AllesOverVoeding menen dat een pil slikken om je gezondheid op te krikken niet de meest slimme aanpak is.
Dezelfde Maastrichtse onderzoekers zetten het af en toe bewust trotseren van koude in een wat breder perspectief. Het komt volgens hen neer op het stimuleren van het sympathische zenuwstelsel (het ontlokken van een ‘vecht of vlucht houding’).