roof1-diabetes

roof2-opvul-karne

karnemelk is gezond

adverteren kan

Zoeken

Regio’s met gezonde eetgewoontes

Op enkele plekken in de wereld bereiken opvallend veel mensen gezond een hoge leeftijd. Het geheim van deze regio’s zit hem in de voedingsgewoontes en leefstijlen. ‘Blue zones’ noemde ontdekker Dan Buettner deze plekken en hij schreef er een gelijknamig boek over.

Eilanden

de Blue ZonesTwee van deze vijf blue zones bevinden zich in de Middellandse Zee: Ogliastra op Sardinië en eiland Ikaria in Griekenland. Verder gaat het om het Japanse eiland Okinawa, schiereiland Nicoya in Costa Rica, en Loma Linda, een groene buitenwijk nabij Los Angelos. Op al deze ‘eilanden’ is het leven doorgaans relatief relaxed; lees meer hierover.

Mediterrane dieet

Goede voeding heeft zeker invloed op het lange gezonde leven van de mensen in deze blue zones. Het ‘mediterrane dieet’ (verse groenten, fruit, vis, olijfolie, wijntje) is al vele malen aangemerkt als een gezonde keuze.
Japanners besteden ook vaak veel aandacht aan hun eten. Al zijn inmiddels de voedingsgewoontes op Okinawa flink verslechterd onder invloed van de aanwezige Amerikaanse militaire basis (fastfood); lang gezond leven lijkt daar geen toekomst meer te hebben.

Praktische tips

Buettner geeft in zijn boek veel praktische tips voor hoofdmaaltijden en tussendoortjes.
Blue zones, ISBN 978 9021 560380
Enkele pagina’s uit het boek zijn alvast te raadplegen via Issuu.

bottom