Direct naar artikelinhoud

Amsterdam bindt strijd aan met kindermarketing

De gemeente Amsterdam bindt de strijd aan met reclames voor ongezonde voeding die zich richten op kinderen. Als eerste gemeente in Nederland heeft zij zich aangesloten bij de Alliantie Stop Kindermarketing.

Amsterdam wil de voedingsindustrie stimuleren haar verantwoordelijkheid te nemen in de strijd tegen overgewicht en obesitas bij kinderen. Wethouder Eric van der Burg (Zorg) pleit voor strengere wettelijke maatregelen omdat 'zelfregulering van de voedselindustrie gewoon niet goed genoeg werkt'.

Kwetsbare kinderen
Van der Burg ergert zich aan marketingtrucs die worden gebruikt om ongezonde producten onder de aandacht van kinderen te brengen bij online games, sponsoring en tv-reclames. 'De industrie maakt nog te veel gebruik van de kwetsbaarheid van kinderen, met grote gevolgen voor hun gezondheid.'

De voedingsmiddelenindustrie reageert gebelgd. Volgens directeur Philip den Ouden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie werkt de zelfregulering wel degelijk. 'Reclame gericht op kinderen onder de zeven jaar is uit den boze, sinds dit jaar hebben we dat ook vastgelegd voor kinderen onder de dertien. Daar waar het fout gaat, grijpen we zelf in.'

Symboolpolitiek
Volgens Den Ouden onderschat Amsterdam de reclamewijsheid van kinderen. Hij zegt dat kinderen wel degelijk onderscheid zien tussen marketing en reguliere televisieprogramma's. 'Je moet kinderen ook wegwijs maken in de maatschappij, zodat ze de kans krijgen zich te ontwikkelen als zelfstandige consumenten. De stap van de gemeente heeft een hoge symboolwaarde, maar een uiterst lage effectiviteit.'

In Amsterdam hebben zo'n 25.000 kinderen en jongeren overgewicht of zelfs (morbide) obesitas. Dat is één op de vijf. Met het programma Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht (AAGG) besteedt de gemeente per jaar 2,5 miljoen euro aan het voorkomen en terugdringen van overgewicht bij kinderen met als doel: alle Amsterdamse kinderen op een gezond gewicht in 2033.

De alliantie pleit voor het opstellen van heldere voedingscriteria: marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproductgroepen van de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum. Op kinderen gerichte marketingmethodes, zoals het gebruik van kinderidolen, animatiefiguren, winacties, spaaracties, prijs­vragen, spelletjes en dergelijke, mogen volgens de organisatie alleen nog worden ingezet voor deze voorkeursproducten.

Lees verder op Pagina 10 van Het Parool van vandaag (1 oktober 2015): Helpt verbod op kinderreclame?

De stap van de gemeente heeft een hoge symboolwaarde, maar een uiterst lage effectiviteit.