roof1-diabetes

roof2-opvul-karne

karnemelk is gezond

adverteren kan

Slim zoeken

Duurzaam, mits het betaalbaar is

Fatsoenlijk omgaan met dieren, het milieu en met werknemers - kortom: duurzaam te werk gaan. Dat eisen steeds meer consumenten. Bedrijven in agro en voeding realiseren zich dat, en vormden voorjaar 2013 samen een Alliantie. Een doel is om duidelijk te maken dat duurzaamheid ook betekent: fatsoenlijk omgaan met winst.

De Alliantie Verduurzaming Voedsel wordt gevormd door de branche-organisaties van boeren en tuinders (LTO), fabrikanten (FNLI), supermarkten (CBL), horeca (KHN) en cateraars (Veneca).

De Alliantie is een soort tegenmacht tegen de invloed van organisaties als Lekker Dier en Milieudefensie. Toch is het niet het doel om alleen op de rem te trappen. 'Elk bedrijf in de agri-food keten moet 'bovenwettelijke duurzaamheidsinspanningen leveren', vindt Alliantie-voorzitter Simone Hertzberger.

'We zijn geen koplopers' erkent Hertzberger. 'Maar echte verduurzaming volgt vanuit het maatschappelijke middenveld via bedrijven die samen het verschil maken.'

bottom