"Nieuw, bewust, verantwoord": alcoholisch bruiswater met een smaakje

hard seltzerIn de Nederlandse horeca en supermarkten is misschien een nieuw drankje op komst: hard seltzer. Dat is simpel bruiswater met een smaakje en wat alcohol. Maar ja, als je het zo zegt, lok je geen consumenten. Daarom is het goed om te weten dat seltzerdrankjes voor een 'bewuste' consument zijn die 'verantwoorde keuzes maakt' en dat het drankje 'goed past in een actieve levensstijl'. En nog iets: het komt uit Amerika!

Alternatief voor bier

De hardseltzer-drankjes zijn bedoeld als een alternatief voor bier. Voor consumenten is dat fijn, want dan valt er weer iets meer te kiezen. Voor producten is het ook fijn, want de prijs zal hoger zijn dan die van bier. De verwachting is daarom dat meerdere fabrikanten met seltzerachtige drankjes op de markt zullen komen. Het marketing-offensief zal voor een belangrijk deel verlopen via zogeheten 'influencers' (jonge mensen die online leuk voor de dag kunnen komen en en sluikreclame maken).

Alleen te koop in blik

Ondanks de 'bewuste en verantwoorde keuze' die een concument kan maken met het kopen van een hard seltzer, lijkt dit drankje uitsluitend te koop te zijn in blik. Dat is wel lekker makkelijk, maar hartstikke milieu-onvriendelijk. In de reclames en aankondigingen voor hard seltzer is vooralsnog geen statiegeldfles te bekennen.

Meer informatie over dit nieuwe type drankje is te vinden bij de Levensmiddelenkrant.