roof1-diabetes

roof2-opvul-karne

karnemelk is gezond

adverteren kan

Zoeken

Snoepfabrikanten bang voor reclameverbod

De Alliantie Stop de Kindermarketing (die een verbod wil van snoepreclame voor kinderen) boekte een flink succes nu Amsterdam zich als eerste gemeente hierbij aansloot, per 1 oktober. Daar schrikken de snoepfabrikanten van. Zij willen nu graag ‘in gesprek gaan’ met Amsterdam, om te zoeken naar ‘een constructieve aanpak van overgewicht’.

Geen reclame onder de 13

De snoepfabrikanten worden vertegenwoordigd door de FNLI, waarbij vrijwel alle Nederlandse producenten van voedingsmiddelen zijn aangesloten. De FNLI heeft al besloten om onder meer geen reclame meer te maken gericht op kinderen jonger dan 13 jaar. De visie van de FNLI (pdf-document) dateert van februari 2015.

Reclame-weerbaarheid ontwikkelen

Een totaalverbod op kinderreclame is volgens de fabrikanten ‘niet de oplossing voor het probleem’. Kinderen zouden een ‘reclame-weerbaarheid’ moeten ontwikkelen en moeten ‘de kans krijgen zich te ontwikkelen tot zelfstandige consumenten’. Aldus de visie van de FNLI uit begin 2015.

Zelfregulering werkt niet

De Amsterdamse wethouden zorgzaken Eric van der Burg is van mening dat ‘zelfregulering van de voedselindustrie gewoon niet goed genoeg werkt.’ Hij wijst op marketingtrucs in online games.  ‘De industrie maakt nog te veel gebruik van de kwetsbaarheid van kinderen, met grote gevolgen voor hun gezondheid.’
Zie ook het bericht op VoedingNu.

Verantwoorde snoep

Bestaat er ook zoiets als verantwoorde snoep? Ja hoor, vooral  fruit. Maar dan wel geschild en in hapklare stukjes gesneden, liefst nog leuk gepresenteerd ook - want ook verantwoord snoepen moet leuk en lekker blijven.

bottom