Nieuwsbrief Alles over Voeding 16-5

header-nieuwswsbrief
Voedingsnieuws van 18 november 2017   
 

Kindermarketing: zo vrolijk! Maar zo vuig

Kindermarketing (reclame gericht op kinderen) begint het nu echt moeilijk te krijgen. Een breed samengestelde alliantie van 15 gerenommeerde organisaties eist krachtige maatregelen van de Nederlandse overheid. Ook op internationaal niveau, inclusief de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) worden ferme standpunten ingenomen.

Vrolijk en fleurig

kidsmarketingKindermarketing is reclame specifiek gericht op kinderen. Dat ziet er altijd vrolijk en fleurig uit. Maar het is kwalijk als het gaat om ongezonde dingen waar kinderen toch dol op zijn: vooral erg zoete en behoorlijk zoute dingen, of spul met bedenkelijke kleurstoffen. Kinderen kunnen nog niet het onderscheid maken tussen wat wel of niet gezond is, maar voelen zich wel aangetrokken door felle kleuren en leuke poppetjes.

Geen groente of fruit

Nu zijn snoep of snacks zelden echt ongezond – ongezond is alleen als je het veel of vaak eet en (dus) minder vaak echt gezonde zaken eet zoals groenten en fruit. De Alliantie Stop de Kindermarkering richt zich daarom heel doordacht tegen ‘voedingsmiddelen die geen positief effect hebben op de gezondheid’.

KindermarketingPopulaire stripfiguren

Kinderreclame is in Nederland van de buis verdwenen, omdat fabrikanten van snoep en snacks hebben afgesproken het niet meer te doen. Die afspraken van begin 2015 zijn niet erg ‘hard’; ze staan nog wel toe dat er op verpakkingen van koek en snoep bijvoorbeeld populaire stripfiguren staan. En in supermarkts ligt snoep vaak precies op kinderooghoogte.
Over een evaluatie van dit beleid, eind maart 2016, zegt branche-organisatie FNLI zelf dat 'een aantal bedrijven nog moeite heeft om de regels zich online eigen te maken'.

Sluikreclame en vloggers

Kindermarketing mag dan in Nederland zijn verdwenen van radio en tv, het sluipt via diverse kanalen toch de huiskamer binnen. Een voorbeeld is een vrolijk vakantieboek met spelletjes en puzzels, waarin toch felgekleurde zoete snoep wordt verheerlijkt. Of ‘vloggers’ (jonge filmpjesmakers) die op Youtube die toch sluikreclame maken voor ongezonde voeding. Zie het item hierover op het Journaal (vanaf minuut 13).

Keihard commercieel

Reclame gericht op kinderen mag soms onschuldig lijken (‘ach, gun die kinderen dat nou’), er gaat een keiharde commerciële strijd achter schuil. De Britse hoogleraar voedingsbeleid Corinna Hawkes verzamelde wat uitlatingen van bestuurders van grote concerns; daaruit blijkt dat kinderen voor hen niets meer zijn dan handelswaar, of wandelende portemonnees die je levenslang kunt uitschudden.

  • ‘Het idee is: als je ze weet te raken op de middelbare school, dan heb je ze totdat ze in de 90 zijn’.
  • ‘We moeten nu een sterke band kweken met deze kinderen, omdat ze hun gewoontes meenemen als tieners en als volwassenen.’
  • Wij zijn erop gebrand om in de huid van de jongeren te kruipen.
  • We moeten ‘de psyche van de tiener binnendringen’, maar een van de grootste uitdagingen van iedereen is ‘onder de huid van deze generatie’ te komen.’

Stoppen vanaf 2018K3 spruiten

Grote internationale voedingsmiddelenbedrijven (onder meer Ahold, Nestlé, Mondelez, Unilever en Coca- Cola) hebben afgesproken te stoppen met marketing gericht op kinderen onder de 12. Dat geldt dan voor tv, gedrukte media, bioscoop, buitenreclame, games en smartphones. Maar vanaf 2018.

Internationaal en lokaal

De Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) keert zich ook tegen kindermarketing. Maar een basisdocument daarover uit 2010 heeft nog niet veel zoden aan de dijk gezet. Het getreuzel van (inter)nationale instellingen heeft onder meer de gemeente Amsterdam ertoe gebracht om zelf ten strijde te trekken tegen kindermarketing. De stad sloot zich aan bij de Alliantie. 


Ook te wéinig zout is ongezond

Te veel natriumhoudend zout eten is ongezond, horen we al jaren. Maar te wéinig zout eten lijkt nog schadelijker. Alleen mensen met hoge bloeddruk moeten uitkijken voor te veel zout, maar óók voor te weinig. Wie een normale bloeddruk heeft, zal niet gauw last krijgen van een hoge zoutinname, maar wél bij een te lage inname van zout.


Lees verder

Denk mee over de toekomst van voedsel

FoodToBeGaan we massaal over op kweekvlees? Komen er 3D-geprinte ziekenhuismaaltijden? Dat soort vragen komen aan de orde tijdens ‘Food to be’, een expositie van 30 mei t/m 5 juni in Eindhoven. Met onder meer op 1 juni discussie met staatssecretaris Martijn van Dam over zijn ‘Visiedocument voeding’ (download pdf).


Lees verder

Populairste maaltijdbox: Allerhande

De Allerhande Box van Albert Heijn is de beste maaltijdbox volgens een test van de Consumentenbond. Als belangrijk pluspunt wordt genoemd dat klanten hier niet aan vast zitten met een abonnement. De heel bekende box van Hello Fresh komt pas op de 6e plaats, met als minpunten de prijs, het verplichte abonnement en de opdringerigheid.


Lees verder

Een (keur)merk laat ons koud

FNLIBij het boodschappen doen vinden de meeste mensen een merk of keurmerk, of het ‘vinkje’, erg onbelangrijk. Wel belangrijk zijn deze vier aspecten: smaak, vers, prijs en gezond. Dat blijkt uit onderzoek dat de voedingsmiddelenindustrie heeft laten doen. In dat onderzoek komt de industrie er niet zo best vanaf.


Lees verder

kijktip-hoogKijktips voor de komende week:

Alcohol tijdens zwangerschap - Echte voorbeelden hoe verwoestend dat is. ma. 30 mei, 21:30 uur, Eén (België).
Kruiden uit de Provence - Aflevering van 'Gort à la carte' over provençaalse kruiden. ma.30 mei, 19:25 uur, NPO 1.
= Avondje voeding = NPO3: Drie programma's over voeding.
- 20:30 uur: 'Chef in je oor', apart kookprogramma.
- 21:10 uur: 'Broodje gezond', zijn biologische groenten gezonder?
- 21:45 uur: Hoe werkt smaak? Over hoe en wat we proeven.
Wilde of gekweekte vis
- Keuringsdienst van Waarde over de noodzaak van kweekvis. do. 2 juni, 20:30 uur, NPO 3.

 
AllesOverVoeding.nl | Contact | Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | Twitter
 
Powered by AcyMailing