karnemelk-roze
karnemelk is gezond

Zó goedkoop? Arme boeren!

10 kg aardappelen, voor € 1,69. Fijn, zo lekker goedkoop, bij ‘de beste supemarkt in groenten en fruit’. Maar mensenlief, daar kan een boer toch niet van leven? Of een ‘megapot’ augurken, van 1,7 liter, voor € 1,19. En eieren, voor nog geen 10 cent per stuk.

Een week geen plastic kopen . . .

Een week lang géén plastic kopen - gaat dat lukken? Deze week proberen zo’n tienduizend mensen dat. Lees een nieuwsbericht, of achtergrond op ZeroPlasticWeek.org. Voor iedereen die niet meedoet: kijk eens rond in de supermarkt, en vraag je af of je 1 dág zonder plastic kopen zou kunnen.

‘Alles over voeding’ in je broekzak

Met de app ‘Questionmark’ voor de smartphone kun je in de supermarkt 22.000 producten scannen en antwoord krijgen op de vraag hoe het zit met gezondheid, dierenwelzijn, milieu en mensenrechten. Dat is dus eigenlijk de hele site ‘Alles over voeding’, maar dan in je broekzak. Download de app voor iPhone of Android.

Inzicht in opbouw prijs voeding

Als de prijs van brood, melk of vlees verandert, verdient de boer, fabriek of winkelier dan meer of minder? Inzicht in de prijsopbouw van deze producten is voortaan mogelijk via de Voedselprijzenmonitor. Die is te raadplegen via Agrimatie.

Supermarkt - echt onze vriend?

Supermarkten zorgen ervoor dat we elke dag onbezorgd alle eten kunnen kopen dat we willen. En nog goedkoop ook.
Maar is dat wel zo fijn, dat heel goedkope? Wordt de boer niet zélf uitgemolken? En kan er soms asbest op brood terechtkomen? Daar gaat tv-programma Zembla over op donderdagavond 9 januari.

Consumentenbond in actie tegen 'kletspraatjes'

De Consumentenbond gaat misleiding door fabrikanten nu stevig aanpakken. Elke maand nomineert het drie producten voor het 'Kletspraatje van de maand'. Consumenten mogen stemmen, en zelf producten aandragen voor deze openbare vorm van 'naming and shaming'.

Supermarktoorlog, wie wordt daar wijzer van?

Sinds begin september is een 'supermarktoorlog' gaande. Albert Heijn probeert hiermee vooral discounter Lidl af te troeven. Vooralsnog lijkt dat niet te lukken. Voor consumenten zijn de lagere prijzen wel fijn, maar wie betaalt de rekening? Vakbonden, overheid en zelfs banken maken zich ongerust.

Supermarkt is machtige koopman

Supermarkten hebben iets dubbels. Aan de ene kant zijn ze super, want ze hebben van alles en zijn niet heel duur. Aan de andere kant proberen ze het totaalbedrag aan de kassa zo hoog mogelijk te maken.